Welke rol speelt grammatica in taaltrainingen?

99% Procent van mijn klanten geven voor de training aan, dat ze zo veel moeite met de grammatica van de Duitse taal hebben: “En dan de naamvallen…!” Ik ben van mening dat je voor jezelf al een blokkade gaat creëren, alleen omdat je dit hardop zegt. Ik probeer dan ook tijdens mijn trainingen zo min mogelijk rijtjes te laten leren, laat staan grammatica regels. En ik laat zien, dat het ook anders kan.
Wij taaltrainers zijn met elkaar eens, dat dit in een training zoals wij het geven, niet belangrijk is. Een van de conclusies die wij afgelopen weekend met andere taaltrainers van het Language Trainer Network in Amsterdam tijdens een workshop besproken hebben. Maar welke rol speelt grammatica dan tijdens een taaltraining?
Veel kleine dingetjes vallen niet onder grammatica, maar wel onder woordenschat.
Voor cursisten, en vooral in korte trainingen zoals wij ze meestal geven, is het belangrijk in korte tijd zo veel mogelijk woorden te leren. Daarbij leren zij meteen hoe de woorden in bepaalde standaard zinnen geschreven of gesproken moeten worden. Et voila: grammatica toegepast, zonder regels leren! Gemakkelijk, toch!

Wat heb ik persoonlijk nou van mijn eigen bijscholing mee genomen?
Stel je tijdens een training altijd de vraag of iets (een regel of de juiste toepassing van grammatica) nu echt nodig is om je leerdoel te bereiken, zo niet, hoef je er ook geen aandacht aan besteden.

grammatica

 

 

Weetjes:

 

  • Preposities: mit/von + die -> geht nie! (die Kundin -> mit der Kundin / der Kollege -> von dem Kollegen)
  • Leer in woordcombinaties: …danke Ihnen, danke dir, …das ist für Sie…
  • Conversatie en grammatica spreken beide helften van het brein aan. Ben je met grammatica bezig, kun je niet converseren en andersom. Wil zeggen: als je aan het spreken bent, kan je aandacht niet op de juiste toepassing van grammatica liggen. Dat merk je o.a. daardoor, dat je automatisch stopt met praten zodra je over een grammatica regel na gaat denken. Je bent meteen de draad kwijt.
  • Ga in een Duitse supermarkt een keer op zoek naar Nimm Zwei, dan vergeet je nooit de gebiedende wijs van nehmen!

Wer keine fremden Sprachen lernt, kennt seine eigene nicht.
(Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832)

 

Welke woordcombinaties vindt u belangrijk?